spinner-vissen

  • marcel

    Ik heb een mooi klein onverzwaard spinnertje gekocht met -stangetje en anti-kinkvaantje en nou vraag ik me af hoe ik spinners (verzwaard en onverzwaard en evt. tandems) moet bevissen?

    Hiermee bedoel ik hoe snel haal ik in?

    Want met tjdens het vissen ging de spinner, al was hij onverzwaard, behoorlijk snel naar de bodem, waardoor ik een aantal keren goed vast ben komen te zitten?

    Alvast hartelijk bedankt!!!

    Een Baarsvisser

  • marcel

    Ik wilde ook graag weten of het nu de bedoeling is dat de spinner nu diep (bodem), middelmatig (dus halverwege) of boven (Dus vlak onder het water oppervlak) gevist wordt. Heeft iemand goeie ervaringen met spinners voor polder of kanaal (zoja, welke)

    Bedankt, van een Baarsvisser

  • Hugo

    Beste Baarsvisser,

    Ik vis ook veel op snoek en baars in de polder. Ik varieer het binnenhalen altijd een beetje. Voor baars zijn kleine spinners wat beter. Al moet ik zeggen dat ik ze op tandemspinners ook wel vang. Als je in de zomer vist moet je wat sneller binnenhalen dan in de najaar en het vroege voorjaar. In de zomer moet je redelijk ondiep vissen en de rest van het jaar lager (of net boven de bodem). Maar zoals ik al zei je moet het binnenhalen varieren. Ik vang soms goed op langzaam binnen halen en soms weer met snel binnenhalen. Je kan ook eens proberen om een periode binnen te halen en een seconde stoppen met binnen halen. Dan lijkt je spinner op een gewond visje.

    Veel succes en vangse, Hugo

  • peter

    Hoi Marcel,

    Tijdens het inhalen kun je met de top van je hengel de diepte bepalen, hoe lager je top hoe dieper het spinnertje zal gaan.

    Ook denk ik dat het voor baars beter is een dun staaldraadje te gebruiken in plaats van een spinstangetje. Ik heb namelijk op een heldere dag goed kunnen zien hoe de baarzen achter mijn spinner aanzwommen, maar het steeds weigerden. Ik heb toen het staaldraad eraf gehaald en de baarzen waren nu niet meer zo angstig het aas te nemen. Ik zat toen tussen een schooltje baarzen en heb toen het risico genomen dat er geen snoek in de buurt was. Eigenlijk kun je hier niet van opaan, en het zou jammer zijn voor de snoek als hij in de spinner bijt en er mee rond moet blijven zwemmen. Dus beter lijkt mij een dun staaldraadje te gebruiken in in niet opvallende kleur.

    Groetjes, Peter

  • marcel

    Wat voor ijzerdraadje doel je hieop?

    Een stalen onderlijntje ofzo?

    En die dan tussen spinner en anti-kinkvaantje bevstigen bedoel je.

    Is er dan geen groter risico op kinken van je lijn?

    Overigens is het trouwens over het algemeen het geval dat baars en snoek elkaars grootste concurenten zijn.

    Als de een er is is de ander er niet!

    Dus wat jij zegt: als je baars ziet zwemmen is er geen snoek in de buurt.

    Groetjes marcel

  • marco

    spinner vissen is niet bepaald moeilijk kijk aan de hand van het water welke spinner je moet gebruiken, verzwaard of onverzwaard, is het een typish baarswater let dan goed op de grote van je spinner! voor baars zijn kleine spinnertjes altijd goed. het is inderdaad wel slim een staaldraadje te gebruiken. ik raad je aan een dunne donkere kleur of anders een rode na onderzoek is gebleken dat onder water rood als kleur als eerste weg valt.

    de snelheid waarop je ophaalt is afhankelijk van het water en het seizoen waarin je vist. dat is het mooie juist aan spin vissen jij moet op zoek naar de vis de vis niet op jou!

    veel succes

    mvg marco de vries Sportvisserij Nederland