snoekbek-opener

  • Peter

    Ik hoor veel over de kieuwgreep maar de snoek verticaal houden is ook niet echt goed, ik heb zelf een opener (een soort veer met 2 rubbertjes) voor snoekebekken is dit ook schadelijk voor de snoek?

  • Michiel Vlasblom

    Deze zogenaamde bekkenspreider kan zeker schade veroorzaken. Vooral bij de kleinere snoek daar de veerdruk niet instelbaar is. De veer zal ook bij de kleine snoek maximaal uitzetten en dit kan schadelijke gevolgen hebben. Koop liever een bekkenspreider met instelbare veerdruk zodat de snoek geen schade wordt toegebracht.

    MichielPeter schreef:

    >

    > Ik hoor veel over de kieuwgreep maar de snoek verticaal

    > houden is ook niet echt goed, ik heb zelf een opener (een

    > soort veer met 2 rubbertjes) voor snoekebekken is dit ook

    > schadelijk voor de snoek?

  • Jan Kamp

    Hoi Peter, je schrijft dat je bij de kieuwgreep de snoek verticaal houdt, maar dat is helemaal niet nodig en bij grotere snoeken zelfs ronduit onhandig.

    Je kunt de snoek het best op zijn rug in het (vochtige) gras leggen (of op een vochtige doek) en zo de bek als het ware opentrekken, zo loop je ook niet de kans dat de snoek gaat spartelen terwijl hij aan je vinger hangt (snoek valt, visser heeft bloedende vingers), bovendien kan je zo ook het makkelijkst bij de haken komen, en heb je dan ook nog de weerhaken dichtgeknepen dan is het onthaken zo gepiept.

    Een bekkenklem zit juist vaak in de weg, en het model dat jij beschrijft doet vooral bij kleinere snoeken, vaak vele tandjes afbreken; de kieuwgreep dus, en laat een ervaren snoekvisser het je eens voordoen. Succes